Odpověď Ministerstva životního prostředí
Mgr. Aleš Kuták
náměstek ministra - ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší
V Praze dne 5. 11.2007
Č.j.: 3472/820/07,71265/ENV/07
Vážený petiční výbore Petice na ochranu ovzduší Častolovice,
Naše ministerstvo požádalo dopisem ze dne 11.10.2007 Českou inspekci životního prostředí k prošetření Vámi uváděných skutečností a provedení neohlášené kontroly zdroje znečišťování ovzduší, která byla provedena dne 22.10.2007 a byla zaměřená na ověření zjištění z kontroly provedené na této provozovně v srpnu 2007 a doplnění dalších údajů, které jsou zmíněny v petici a v průvodním dopisu k petici. Na základě výsledků této kontroly Vám mohu poskytnout následující informace:
Předmětem Vaší petice je velký zdroj znečišťování ovzduší, pro jehož provoz bylo vydáno integrované povolení Krajským úřadem Hradec Králové, v kterém jsou zdroji stanoveny emisní limity pro tuhé znečišťující látky, fenoly, aldehydy, amoniak, oxid siřičitý, oxid uhelnatý a oxidy dusíku. Provozovatel má povinnost pravidelně provádět autorizované měření emisí těchto látek v četnosti a rozsahu daném prováděcími předpisy k zákonu Č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší. Kontrolami zdroje a protokolů o autorizovaném měření emisí bylo ČIŽP OI Hradec Králové opakovaně zjištěno, že uložené emisní limity provozovatel zdroje plní.
Poslední kontrola provozovny Častolovice proběhla ve dnech 28. a 29. 8.2007. Jednalo se o kontrolu plnění závazných podmínek provozu, které jsou stanoveny provozovateli v integrovaném povolení vydaném KÚ Královéhradeckého kraje pod čj. ZP/1805/03-Mi-P ze dne 25.8.2003 ve znění rozhodnutí čj. 550/OVSS VI/777/03-Ru ze dne 29.10.2003 a rozhodnutí čj. 27143/ZP/06-Mt-P ze dne 29.10.2006.
Při této kontrole ČIŽP zjistila, že v určité fázi výrobního cyklu může docházet v prostoru pendleru k fugitivním emisím čichově postižitelných látek. Dále bylo zjištěno, že v platných provozních řádech je nutné podrobněji popsat zařízení na dopalování emisí instalovaná na kupolových pecích a výstupech z vytvrzovacích komor a podrobněji popsat stavy, za kterých dochází k použití nouzových výduchů na kuplových pecích. V protokolu z integrované kontroly čj. ČIŽP/IPP/0721922.002/07 /KCQ bylo provozovateli uloženo:
- v rámci oprav linek v době delší odstávky posoudit možnost záchytu znečištěné vzdušniny v místě výstupu rozvlákněného materiálu ze sběrné komory a odvod do komínového tělesa s termínem do 31.12.2007,
- provést aktualizaci provozních řádů ČA 1 a ČA 2 a předložit je ke schválení krajskému úřadu v termínu do 31.12.2007
Kontrolní zjištění bylo podkladem pro zahájení správního řízení o uložení nápravnéhoopatření, kde jsou tyto požadavky detailněji specifikovány, včetně časového plnění. ČIŽP chce navrhnutými opatřeními snížit riziko čichově postižitelných emisí a prostřednictvím aktualizace provozních řádů má být umožněna důslednější kontrola provozu zařízení.
Při kontrole přesto nebylo zjištěno porušování podmínek integrovaného povolení.
V reakci na Vámi zaslanou petici občanů Častolovice byla v provozovně provedena dne 22.10.2007 další kontrola zaměřená na ověření zjištění z kontroly v srpnu 2007 a doplnění dalších údajů. Nutno konstatovat, že ani při této kontrole nebylo zjištěno porušení podmínek platného integrovaného povolení.
2. K bodu 2, v němž nás žádáte o odpověď, zda vypouštěné látky, které často dráždí sliznice a činí ovzduší nedýchatelným, mají karcinogenní, či jiné účinky poškozující zdraví obyvatel Vám sdělujeme, že k vyjádření se k této problematice nejsme kompetentní, neboť problematiku konkrétních účinků znečišťujících látek na zdraví lidí včetně hodnocení zdravotních rizik má v gesci Ministerstvo zdravotnictví. Z uvedeného důvodu jsme Váš dotaz postoupili Ministerstvu zdravotnictví k přímému vyřízení.
3. V bodu 3 žádáte o dodržování zákona o ochraně ovzduší č. 86/2002 Sb., resp. zamezení vnášení pachových látek do ovzduší nad míru způsobující obtěžování obyvatelstva.
Na základě šetření provedeného ČIŽP je zřejmé, že k emisím čichově postižitelných látek z provozovny Častolovice dochází. Důvodem pachových závad je vlastní technologie výroby. Přesto se však při kontrolách neprokázalo překračování přípustné míry obtěžování zápachem definované v § 1 vyhlášky č. 362/2006 Sb. a zároveň nebylo prokázáno porušení povinností dle zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší v platném znění, neboť provozovatel všechny požadované povinnosti plní.
I přes uvedené skutečnosti však ČIŽP 01 Hradec Králové uložila provozovateli provést konkrétní opatření (tak jak jsou uvedeny v odpovědi na otázku č.1), která by měla snížit fugitivní emise čichově postižitelných látek a zlepšit kontrolu provozu technologického zařízení. Realizace takových opatření může rozhodně vést k pozitivním výsledkům, přestože dostupnými měřícími přístroji nelze v současné době množství těchto emisí kvantifikovat.
Při kontrole dne 22.10.2007 ČIŽP zjistila, že měření imisí bylo provedeno Hygienickou stanicí Pardubice v roce 2001. Další měření je objednáno na listopad 2007 u stejné organizace. Byly předloženy protokoly o měření imisí z období březen - květen 2001 ze sedmi měřících míst. Bylo zjištěno, že v době měření platné imisní limity (průměrné 24 hodinové) nebyly překročeny.
Použití nouzových komínů
Provozovatel elektronicky eviduje každé otevření nouzového výduchu delší než jedna minutaa archivuje je. Z měsíčních přehledů za celou dobu sledování tj.období I/2001 - 9/2007 nevyplývá tendence ke zvyšování četnosti použití nouzových výduchů na kupolových pecích. Vzhledem k tomu, že se jedná o nouzové výduchy otevírané pouze z bezpečnostních důvodů a nelze předvídat dobu a četnost otevření, není integrovaným povolením stanovena podmínka měřit jejich emise a není stanoven emisní limit.
Od požadované aktualizace provozních řádů si ČIŽP slibuje, že jí umožní detailnější kontrolu použití nouzových výduchů a rozbor příčin jako podkladu pro další úpravy provozu - snížení četnosti použití nouzových výduchů. Kupolové pece nejsou hlavním zdrojem emisí čichově postižitelných látek.
Na závěr tedy musíme konstatovat, že při provedených kontrolách nebylo zjištěno porušení podmínek platného integrovaného povolení, tzn. provozovatel plní všechny stanovené povinnosti. Jak vyplývá z protokolu o integrované kontrole a ze zahájeného správního řízení o uložení opatření k nápravě, ČIŽP chce navrženými opatřeními snížit riziko fugitivních emisí. Preciznější - podrobnější provozní řád, k jehož návrhu se bude inspekce ve schvalovacím řízení vyjadřovat, umožní důslednější kontrolu provozu zařízení.
S pozdravem
Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra
|
V průvodním dopise upozorňujete i na další skutečnosti, k nimž se ČIŽP 01 Hradec Králové také vyjádřila:
|